WERKELIJKHEID IN MINIATUUR
 
 
 
 
DE UITBREIDING MET DE TAFEL "UNTER-LÄEGERLI"
 
 
 
Activiteiten week 17 (24-04-2016 t/m 30-04-2016)
 
Deze week is weer volop gewerkt aan de bouw van het tweede schaduw station voor het goederenverkeer.
 
De vijf opstelsporen van dit station zijn uitgelegd en de rails worden, zoals overigens de gehele baan, stuk voor stuk geschroefd op een kurken onderlaag.
 
Met de bouw van de interfacing voor de aansturing van de beide goederen stations is eveneens een begin gemaakt.
 
De verwachting is dat komende week de beide schaduw stations aangesloten kunnen worden op de beide spiralen die aan de in- en uitgang van deze stations worden gebouwd.
 
 
De test- en programmeeringshoek is ook al ingericht
 

© 2008-2020 Jan A. Theulings
Activiteiten week 18 (01-05-2016 t/m 07-05-2016)
 
De beide schaduwstations met in totaal 10 opstelsporen zijn nu volledig aangelegd.
 
Het testen van deze sporen alsmede de 20 wissels die in dit gedeelte zijn opgenomen zijn eveneens uitvoerig getest, zodat later bij het aansluiten op het besturingssysteem geen verrassingen optreden.
 
Daarnaast zijn de opritten van de spiralen die aan beide kanten van deze schaduwstations liggen voorbereid. Hier moet een drempel van 12 mm geleidelijk worden overwonnen zodat de treinen probleemloos de spiraal kunnen in en uitrijden.
 
De manier waarop dit gebeurt zal komende week worden besproken.
 
 
Het testen van de goederenschaduwstations
Activiteiten week 19 (08-05-2016 t/m 14-05-2016)
 
Zoals beloofd hier enige informatie voor het maken van een ideale aansluiting van een 0 niveau naar de ingang van een spiraal, waarbij een drempel van 12 mm moet worden overwonnen.
 
De hellingshoek die gebruikt wordt is 2,5 graden. Dat betekent dat de aanloop minimaal 50 cm moet zijn om een geleidelijke overgang te maken tussen het 0 niveau en de ingang van de spiraal.
 
Om dit te bereiken wordt er gebruik gemaakt van de volgende techniek. Eerst wordt aan beide zijden van de oprit een aluminium strip geplaatst.
 
Als vulmateriaal wordt allereerst Faller Hydrozell gebruikt wat vervolgens wordt glad gestreken zodat een egale oprit ontstaat.
 
Het voordeel van Hydrozell is dat, nadat het gedroogd is, dit materiaal zich verhoudt als zou het hout zijn zodat men er in kan boren en schroeven.
 
Het nadeel is dat het krimpt zodat, als het droog is, er alsnog een paar mm verschil ontstaat bij de aansluiting van de spiraal.
 
Dit probleem wordt opgelost door daarna Alabastine gatenvuller te gebruiken. Als deze laag gedroogd is kan men het eenvoudig wegschuren zodat een mooie overgang ontstaan tussen de oprit en de ingang van de spiraal.
 
De treinen zullen nu probleemloos de overgang van het 0 niveau naar de ingang van de spiraal nemen.
 
 
De oprit na behandeling met Faller Hydrocell
 
Activiteiten week 20 (15-05-2016 t/m 21-05-2016)
 
Nu de beide goederen schaduwstations gereed zijn is deze week begonnen met de voorbereidingen voor de aanleg van de elektronica en interfacing met het computer netwerk.
 
Voor deze voeding wordt gebruik gemaakt van 12 volt en 5 volt gelijkstroom, Deze komen beide van een 35 ampére ringtrafo.
 
De bekabeling naar het centrale punt voor alle schaduw stations is eveneens deze week aangelegd, zodat de komende week begonnen kan worden met de tientallen verbindingen die de beide goederen schaduwstations en later ook de andere schaduw stations van het personen verkeer gaan aansturen.
 
 
De 35 amp booster voor de voeding